جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹

اطلاعات درست یا باور غلط

آیا باشگاه ها از فروش پیراهن پول در می آورند؟

آیا باشگاه ها از فروش پیراهن پول در می آورند؟

درآمد باشگاه‌ها از فروش پیراهن به اندازه‌ای که فکر می‌کنید نیست. هر تابستان این ادعا مطرح می‌شود که باشگاه‌ها تنها با فروش پیراهن یک بازیکن جدید، می‌توانند مبلغ خرید او را به دست بیاورند. در سال 2018 گفته می‌شد که یوونتوس با فروش پیراهن کریستیانو رونالدو، پول خرید او را کسب کرده است.

ایران ورزشی: درآمد باشگاه‌ها از فروش پیراهن به اندازه‌ای که فکر می‌کنید نیست. هر تابستان این ادعا مطرح می‌شود که باشگاه‌ها تنها با فروش پیراهن یک بازیکن جدید، می‌توانند مبلغ خرید او را به دست بیاورند. در سال 2018 گفته می‌شد که یوونتوس با فروش پیراهن کریستیانو رونالدو، پول خرید او را کسب کرده است.

در سال 2003 هم می‌گفتند که رئال مادرید مبلغ خرید دیوید بکام را از طریق فروش پیراهن او به دست آورده است. اما این‌ها شایعاتی بیش نیست، و باشگاه‌ها درآمد خیلی زیادی از فروش پیراهن ندارند. تولیدکنندگان پیراهن، مانند نایکی، آدیداس و پوما بیشترین سهم را از فروش پیراهن‌ها به دست می‌آورند.

باشگاه‌ها به طور سنتی تنها 7.5 درصد حق کمیسیون از فروش پیراهن بازیکنان و دیگر کالاهای مربوط به آنها می‌گیرند. البته در سال‌های اخیر، لیورپول با قرارداد جدیدی که با نایکی امضا کرده، 20 درصد حق کمیسیون بابت هر پیراهن یا کالای دیگر دریافت می‌کند. حق کمیسیون آنها بیشتر از تمامی باشگاه‌های لیگ برتر است.

فرض کنیم یک باشگاه 300 هزار پیراهن از یک بازیکن را می‌فروشد. اگر قیمت هر پیراهن 90 یورو باشد (یعنی معادل قیمت فعلی پیراهن اصلی لیورپول)، در مجموع 27 میلیون یورو فروش انجام می‌شود که به صورت سنتی، تنها 7.5 درصد از آن به باشگاه‌ها می‌رسد. به این ترتیب تنها 2 میلیون یورو از فروش چنین پیراهنی نصیب باشگاه خواهد شد.

این پول زیادی است، اما برای خرید لیونل مسی یا رونالدو یا هر فوق ستاره دیگری کافی نیست. در واقع این مبلغ حتی حقوق دو هفته مسی یا یک ماه رونالدو هم نمی‌شود.

فروش پیراهن با نرخ کمیسیون لیورپول که 20 درصد است هم خیلی زیاد نمی‌شود. در مثال فوق، لیورپول تنها 5.4 میلیون یورو دریافت می‌کند. به این ترتیب، اگر لیورپول بخواهد دستمزد لیونل مسی را بپردازد، باید هر هفته 75هزار پیراهن بفروشد؛ یعنی تقریبا سه میلیون پیراهن در سال.

یوونتوس در فصل 19-2018 و پس از خرید کریس رونالدو، 500 هزار پیراهن او را فروخت. منچستر یونایتد هم در فصل 16-2015 در مجموع سه میلیون پیراهن فروخت.

به نظر می‌رسد که طرفداران و گزارشگران ایده درستی از ماهیت قراردادهای بین باشگاه‌ها و تولیدکنندگان لباس ندارند. جیک کوهن، وکیل ورزشی می‌گوید: «قرارداد فروش لباس مانند قرارداد اسپانسرشیپ نیست، بلکه تولیدکنندگان لباس از باشگاه‌ها مجوز می‌گیرند تا لباس‌های خود را بفروشند».

زیرساخت‌های باشگاه‌ها اصلا در حد تولیدکنندگان لباس‌ها و لوازم ورزشی نیست. در عوض، باشگاه‌ها در ازای مجوز دادن، کسب درآمد می‌کنند. باشگاه‌های بزرگ هم در ازای پوشیدن پیراهن یک شرکت خاص پول می‌گیرند. منچستر یونایتد تا 75 میلیون پوند در سال از آدیداس درآمد دارد. بارسلونا در یک فصل بیش از 100 میلیون پوند از نایکی دریافت می‌کند، و رئال مادرید هم 85.6 میلیون پوند دریافتی از آدیداس دارد.

گفته می‌شود لیورپول با قرارداد جدیدش سالانه 70 میلیون پوند درآمد از نایکی دارد. سرخ‌پوشان همچنین در صورت قهرمانی در لیگ قهرمانان یا لیگ برتر، پاداش هم می‌گیرند. اما فروش پیراهن به‌تنهایی آن‌قدر درآمد ندارد که با آن بتوان بازیکن خرید.

 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.