سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹

حرف آخر

درس‌های دو میلیاردر برای مدیران باشگاه‌های ایرانی

درس‌های دو میلیاردر برای مدیران باشگاه‌های ایرانی
علی عالی

با توجه به مدل درآمد، دارایی فکری در این زمینه مهم است اما نکته مهم تعریف آنها از کلیدواژه «کارآفرینی» است. اعتقاد دارند کارآفرینی به‌معنای پول درآوردن نیست بلکه به معنی شناسایی یک مشکل و حل آن است.

ایران ورزشی: تا زمانی که باشگاه‌های فوتبال را کسب‌وکار نبینیم، امیدی برای نجات این ورزش محبوب نیست. فوتبال ذاتش هیجان است، شور است، رقابت است، دیده شدن است، صعود و سقوط است و برای همین، همه این موارد به درآمدزایی منجر می‌شود. مدیرانِ فوتبال ایران تا روزی که «کارآفرینی» را درک نکنند، نمی‌توانند تأثیری در باشگاه‌های متبوع‌شان داشته باشند. باشگاه‌هایی وابسته به پولِ دولتی و مدیرانی که تنها هزینه‌کردن را یاد گرفته‌اند. چندی پیش مجله فوربس، درس‌های زندگی دو کارآفرین را مرور کرده بود؛ مایکل لی چین و جو سای. اولی جاماییکایی‌الاصل و دومی تایوانی‌الاصل، هر دو ساکن کانادا. اولی دارای 60 درصد از سهام بانک NCB جاماییکا و دومی هم معاون ارشد و یکی از بنیانگذاران گروه علی‌ بابا و مالک یکی از تیم‌های لیگ NBA. جو سای اعتقاد دارد چه در بخش تجارت الکترونیک باشد و چه ورزش، کارآفرینان باید بدانند چطور می‌توانند در بخش خودشان درآمدزایی داشته باشند. او مدل کسب‌وکار تیم‌های ورزشی را مثال می‌زند که ۵۰ درصد درآمد خالص آنها از فروش بلیت به‌دست می‌آید و ۵۰ درصد دیگر از پخش بازی‌ها. به‌عنوان مالک یک تیم، او می‌تواند با راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی، بر طرفداران اثر بگذارد اما درآمدهایی که از برگزاری بازی‌های لیگ به‌دست می‌آید، خارج از کنترل او است و از حق پخش تلویزیونی و مجوز پخش و ... به‌دست می‌آید. با توجه به مدل درآمد، دارایی فکری در این زمینه مهم است اما نکته مهم تعریف آنها از کلیدواژه «کارآفرینی» است. اعتقاد دارند کارآفرینی به‌معنای پول درآوردن نیست بلکه به معنی شناسایی یک مشکل و حل آن است. حال فوتبال ایران نیاز به نگاهِ تازه و ایده‌هایی نو دارد. مدیرانی که کارآفرینی را بدانند و بتوانند از ظرفیت آن استفاده کنند؛ راهی کوتاه برای رسیدن به رشد و پیشرفت.

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.