یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰

واکنش رئیس کمیته بازاریابی به ادعای کم‌فروشی سیگنال در بازی‌های ملی:

برای اولین بار در رویداد رسمی از صدا و سیما پول گرفتیم

برای اولین بار در رویداد رسمی از صدا و سیما پول گرفتیم
بهناز میرمطهریان
بهناز میرمطهریان خبرنگار

درآمد فدراسیون فوتبال از فروش سیگنال تلویزیونی چهار مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در منامه، 68هزار دلار اعلام شد. احسان اصولی رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای با سایت رسمی فدراسیون فوتبال این رقم را حاصل تلاش شبانه‌روزی‌ کمیته بازاریابی دانست که بالاخره برای نخستین‌بار موفق شده‌اند حق پخش یک بازی رسمی را از صدا و سیما بگیرند.

به گزارش ایران ورزشی،درآمد فدراسیون فوتبال از فروش سیگنال تلویزیونی چهار مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در منامه، 68هزار دلار اعلام شد. احسان اصولی رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای با سایت رسمی فدراسیون فوتبال این رقم را حاصل تلاش شبانه‌روزی‌ کمیته بازاریابی دانست که بالاخره برای نخستین‌بار موفق شده‌اند حق پخش یک بازی رسمی را از صدا و سیما بگیرند. او روند کار را در این مصاحبه اینطور تشریح کرده بود: «نامه‌نگاری‌های مختلفی میان مدیران ارشد فدراسیون با AFC، فدراسیون فوتبال بحرین، شرکتی که فراکانس بازی‌های گروه C را در اختیار فدراسیون‌های‌شان قرار می‌دهد و سپس سازمان صدا و سیما صورت گرفت تا هزینه‌ای که بابت حق پخش بازی‌ها وجود دارد، به حساب فدراسیون فوتبال ایران به مبلغ ۶۸هزار دلار ریخته شود.»
این مصاحبه اصولی اما چندی بعد با واکنش صادق درودگر مسئول بازاریابی فدراسیون فوتبال در زمان ریاست پیشین مواجه شد. درودگر رقم دریافتی از صدا و سیما بابت چهار بازی رسمی تیم ملی در منامه را پایین‌تر از ارزش واقعی این سیگنال‌ها دانسته و گفته بود: «ما دو بازی دوستانه (منظور درودگر دو بازی برابر ازبکستان و بوسنی بوده است) تیم ملی را ۵۲هزار دلار به صدا و سیما فروختیم، من اطلاع ندارم چرا فدراسیون چهار بازی تیم ملی را ۶۸هزار دلار فروخته است.»
به این ترتیب هر بازی دوستانه آن زمان 26هزار دلار به سازمان صدا و سیما فروخته شده است، در حالی که اگر رقم 68هزار دلار برای چهار بازی ایران مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق گرفته شده هر بازی حدود 16هزار دلار شده که با توجه به حساسیت دو بازی ایران مقابل بحرین و عراق، مطمئناً این دو بازی بیشتر از 16هزار دلار می‌ارزیده است.
احسان اصولی رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت‌هایی که درباره فروش سیگنال بازی‌های تیم ملی به صدا و سیما مطرح شده است، به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «ما بابت فروش سیگنال چهار بازی تیم ملی در منامه، 68هزار دلار از صدا و سیما پول گرفتیم. این اولین رویداد رسمی است که فدراسیون فوتبال توانسته با پیگیری‌ و نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده، بابتش حق پخش از صدا و سیما بگیرد.»
او معتقد است حساب این بازی با بازی‌های تدارکاتی متفاوت است و نمی‌توان مبلغ حق پخش آن را با دیدارهای دوستانه مقایسه کرد: «نمی‌خواهم وارد این موضوعات شوم. تفاوت بازی رسمی و تدارکاتی و دوستانه را همه می‌دانند. الزامات و مقرراتی در پس بازی‌های رسمی قرار دارد که در بازی‌های تدارکاتی صدق نمی‌کند. مبالغ حق پخش در بازی غیررسمی توافقی است. اینکه لاین رسمی برای اولین‌بار ایجاد شده، اقدام بزرگی است. اصلاً همین کار را هم دوستان می‌گویند خودشان انجام داده‌اند! اشکالی ندارد. بگذارید کار انجام شود، به اسم هرکسی می‌خواهد تمام شود. هدف ما این است که فوتبال به حقش برسد.»
او البته در ادامه صحبت‌هایش به قراردادهایی که پیش از این در بازاریابی فدراسیون فوتبال بسته شده و باید مورد بازبینی و رسیدگی قرار بگیرد، اشاره می‌کند: «قراردادهایی مثل اسپانسر پیراهن، حق پخش اینترنتی و قراردادهای دیگری بسته شده که نمی‌خواهم به‌طور مشخص به قرارداد خاصی اشاره کنم، اما در برخی از این قراردادها ما شاهد ضرر فاحشی برای فوتبال هستیم. بررسی‌های کارشناسی روی این قراردادها انجام شده و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که عدد و رقم‌ها در این قراردادها به‌طرز عجیب و غریبی کوچک هستند! یکی از وظایفی که برای خودم تعریف کردم و تا زمانی که باشم و بضاعتم اجازه دهد این است که هرجا حقی تضییع شده باشد، از نظر حقوقی اقدام کنیم و وارد تجدیدنظر ‌شویم. حتماً موارد حقوقی رعایت خواهد شد که مشکلی برای فدراسیون فوتبال ایجاد نشود اما در چارچوب قانون تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این قراردادها مورد تجدیدنظر قرار بگیرند. من مدافع منافع حداکثری فدراسیون هستم.»
اصولی همچنین تأکید می‌کند: «همانطور که پیش از این هم گفته‌ام، محصول سال‌ها تلاش و هزینه باشگاه‌ها و بازیکنان، مسابقه‌ای است که برگزار می‌شود. این محصول فوتبال است و ما اگر این محصول را به قیمت مناسب از آن نخریم، فوتبال نمی‌تواند توسعه پیدا کند. وقتی مسیر درست توسعه و درآمدزایی بسته شود، فساد ایجاد می‌شود. چرا باید مسیر درست را ببندیم؟»
در همین راستا رئیس کمیته بازاریابی به مهم‌ترین درآمد فوتبال که بلیت‌فروشی است، اشاره می‌کند و یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز فدراسیون فوتبال را بررسی جوانب حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها از فصل آینده می‌داند و در این رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «بعد از بازگشت تیم ملی از بحرین، این بحث را در هیأت‌رئیسه طرح خواهیم کرد. مکاتبات هم با ستاد کرونا انجام شده و خوشبین هستم در فصل آینده شاهد بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها باشیم. به سازمان لیگ هم گفتیم پیگیر این موضوع باشد تا حداقل بتوانیم برای یک‌سوم ظرفیت ورزشگاه‌‌ها بلیت‌فروشی انجام دهیم.» آیا احتمال دارد برای دربی جام حذفی هم بلیت فروشی انجام شود؟ اصولی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «این تصمیم تنها مربوط به فدراسیون فوتبال نیست و باید هماهنگی‌های لازم با ستاد مبارزه با کرونا انجام شود. بابت این بازی نمی‌توانم قولی بدهم اما درباره فصل آینده در حال رایزنی هستیم.»

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.