دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰

تفاوت پژو روآ معمولی و پژو روآ سال

تفاوت پژو روآ معمولی و پژو روآ سال

حیات و بقای ایران‌خودرو را باید بیش از هرچیز مدیون پژوی فرانسه دانست. اگر پژو امتیاز تولید محصول موفق خود را به این کمپانی واگذار نمی‌کرد، احتمالاً ما همچنان درحال خرید پیکان با سپر فایبرگلاس یا کروم بودیم. ورود پژو  را۴۰۵، خودرویی که نزدیک به ۵۰ سال پیش عرضه شد و به عنوان خودروی سال اروپا نام گرفت، به خط مونتاژ ایران‌خودرو باید نقطه عطف این کمپانی دانست؛ چراکه بسیاری از محصولات بعدی آن به‌نوعی وام‌دار پژو ۴۰۵ هستند. در کمترین حالت پژو ۴۰۵ پلتفرم خود را به یکی از این محصولات داده است. پژو روآ نیز یکی از مدیون‌های ایران‌خودرو به پژو ۴۰۵ است که به‌عنوان نمونه اقتصادی آن روانه بازار شد. زمانی که پژو ۴۰۵ خودرویی فراتر از توان خرید قشر متوسط بود.

 

مشخصات فنی و طراحی پژو روآ

پژو روآ در سال ۸۵ با موتور ارتقایافته پیکان و پلتفرم و بدنه پژو ۴۰۵ ارائه شد و در سال ۸۸ با تغییرات در بخش فنی و البته ظاهری به فروش رسید. روآ در نسخه اولیه، حامل موتوری بود که برای خودرویی دیفرانسیل عقب طراحی شده ولی روی پلتفرم و بدنه‌ای دیفرانسیل جلو سوار بود. همین عدم هماهنگی باعث تکان‌ها و لرزش‌های عجیبی در اتاق می‌شد و مصرف سوخت خودرو را به طرز فجیعی بالا می‌برد. البته کشش نامناسب موتور برای وزن بدنه، شتاب‌گیری خودرو را کندتر از آنچه می‌شد انتظار داشت، رسانده بود.

موتور پژو روآ ۸۵، ۱٫۶ لیتر حجم داشت و از سرسیلندر چدنی بهره می‌برد. این سرسیلندر در نسخه روآ سال به نوع آلومینیومی ارتقا یافت. موتور روآ معمولی همچنین پایه بنزین‌سوز بود، اما در نسخه روآ سال به پایه گازسوز تبدیل شد. سقف توان این خودرو برابر ۸۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۳۵ نیوتن‌متر بود که این توان و گشتاور به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌شد. حداکثر سرعت حاصل از همکاری این موتور و گیربکس به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۶ ثانیه است و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. جزئیات مشخصات فنی پژو روآ رو میتونی اینجا ببینی

روآ معمولی یا نسخه‌های پیش از سال ۸۸ را می‌توان با پانل تلقی قرمز رنگی که روی در صندوق بار خودرو نصب شده است از روآ سال تشخیص داد. این خودرو که در نسخه سال این پنل را از دست داد، و صاحب در صندوق بار کاملاً مشابه پژو ۴۰۵ شد. نسخه ۸۵ یا معمولی رینگ و لاستیک کوچک‌تری از پژو ۴۰۵ داشت و ترمز‌های آن نیز در هر ۲ ردیف از نوع کاسه‌ای بود. پژو روآ در داخل کابین نیز کاملاً مشابه پژو ۴۰۵ اما با کیفیت ساخت و متریال پایین‌ترارائه شد. هرچند بیش از ۱۰ سال از توقف تولید این خودرو می‌گذرد، اما  میتونیم پژو روا از دیوار بخریم  .

 

معایب و مزایا پژو روآ

پژو روآ به‌دلیل چهره بهتر نسبت به رقبا فضای اتاق بزرگ‌تر و صندوق‌بار جادارتر در برابر نمونه‌ای مانند پراید خودرویی موردقبول بود. مطالعه مقایسه پژو روآ با رقبا در  https://divar.ir/s/tehran/car/peugeot/206. باتوجه‌به اینکه در زمان عرضه روآ همچنان شاهد پیکان در بازار بودیم، بسیاری به خرید خودرویی شبیه به ۴۰۵ اما با هزینه نگهداری پیکان تمایل نشان می‌دادند. بااین‌حال مشکلات عدیده این خودرو مانند لرزش بیش‌ازحد اتاق (بیشتر از پیکان و پژو ۴۰۵)، انتقال بسیار زیاد صدای موتور و گیربکس به اتاق خودرو، پرمصرف بودن نسبت به رقبا، هندلینگ نامناسب و فرمان‌پذیری ضعیف و بی‌کیفیت بودن قطعات، ساخت و مونتاژ آن باعث شد تا هیچگاه نتواند در بازار آن‌طور که باید چندان موفق عمل کند. نکته منفی دیگر اینکه کابین روآ از متریال بسیار بی‌کیفیتی ساخته شده بود. گیربکس خودرو صدای عجیبی هنگام تعویض دنده‌ها می‌داد که قابلتعمیر نیز نبود. با وجود این، همچنان بسیاری از خریداران در بازار کارکرده‌های داخلی همچنان پژو روآ را به انواع صندوقدار پراید ترجیح می‌دهند؛ چراکه آن را ایمن‌تر و قابل اعتمادتر می‌دانند.

 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.