جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰

بررسی احساس تنهایی در یک رابطه عاطفی از دید بهترین مشاور خانواده !

بررسی احساس تنهایی در یک رابطه عاطفی از دید بهترین مشاور خانواده !

احساس تنهایی لزوما به معنای تنها بودن نیست. افراد می توانند در یک رابطه عاطفی باشند، دوستان زیادی داشته باشند و حتی در یک خانواده پرجمعیت هم بزرگ شده باشند اما احساس تنهایی یا کنارگذاشته شدن، داشته باشند. تنهایی با احساس تنهایی تفاوت دارد و در مشاوره قبل ازدواج هم به آن پرداخته می شود. در مورد تفاوت این دو باید گفت که خیلی از افراد تنهایی را ترجیح می دهند و احساس می کنند زمانی که تنها هستند، بازدهی و یا احساس کارآمدی بیشتری دارند اما احساس تنهایی یک احساس ناخوشایند است، چرا که فرد فکر می کند کنار گذاشته شده است و این موضوع برای او ناراحت کننده است! احساس ناراحتی، دردی است ناخوشایند چرا که موجب تجربه احساساتی مانند ناخواسته یا خالی بودن می شود. حس تنهایی به ادراک و احساس افراد بستگی دارد، می توان در یک رابطه عاطفی بود و در حال برنامه ریزی مهمانی شام با شریک عاطفی خود بود اما احساس تنهایی و دور بودن کرد!

یک خبربد! تنهایی در حال زیاد شدن است.

براساس گفته های سازمان سلامت جهانی، تنهایی درحال همه گیری است و به یکی از عوامل مهم مرگ زودرس در جهان تبدیل شده است. طبق تحقیقات دانشگاه هارواد، 36 درصد از مردم آمریکا احساس تنهایی می کنند که از این درصد، بیشتر آن ها جوانان و مادران کم سن و سال هستند.

چه دلایلی موجب احساس تنهایی در یک رابطه عاطفی می شوند؟

یک)وقت صرف نکردن با یکدیگر: از مهم ترین مسائل در زنده نگه داشتن یک رابطه، برقراری ارتباط موثر و مفید است.

تابع جماعت

از دید دکتر محمدرضا تابع جماعت مشاور روانشناس با صحبت کردن است که می توان نسبت به رابطه، شناخت پیدا کرد و متوجه نیازها یا ارزش های یکدیگر شد و به ابعاد پنهان شخصیت همدیگر پی برد، اما وقتی کم کم این ارتباط کمرنگ شود، افراد احساس دوری می کنند و فاصله گرفتن از یکدیگر و صحبت نکردن را شروع می کنند! نکته حائز اهمیت این است که زوجین، هر یک باید به تنهایی خود نیز اهمیت دهند و جدا از مسئولیت های زندگی مشترک به هویت فردی خود، خارج از بافت رابطه ارزش قائل شوند وتعادل را رعایت کنند. در یک رابطه سالم، زمان هایی هم که به تنهایی سپری می شود، می تواند به زنده نگه داشتن رابطه کمک کند.

دو) اهمیت ندادن به خود: خیلی اوقات افراد فراموش می کنند که باید اولویت زندگی خود باشند نه دیگران! همزیستی و همدلی ازپسندیده ترین صفاتی است که یک انسان می تواند داشته باشد اما این همدلی و همراهی را بهتر است در ابتدا نسبت به خود داشته باشید تا نسبت به دیگران. اگر خود به هیجانات و عواطفی که دارید اهمیت ندهید هیچ کس این کار را برای شما نخواهد کرد. با اهمیت ندادن به خود متاسفانه به سمت آسیب پذیر کردن خود قدم بر می دارید. تصور کنید در یک رابطه عاطفی، یکی از زوجین مدام خود را نادیده می گیرد، برای مثال دوست دارد که درس بخواند اما می گوید که پارتنرم دوست ندارد، یا مثلا علاقه مند است که یک کسب وکار راه اندازی کند اما به خود می گوید؛ اینطوری کمتر میتونم به کارهای خانه رسیدگی کنم، پس از این خواسته هم می گذرد. این فرد با کنارگذاشتن خواسته های خود، انتظار را در خود افزایش می دهد. چرا که فکر می کند همانطور که او از اولویت های خود گذشته است، شریک عاطفی او هم باید همین کارها را به نشانه عشق؛ انجام دهد و بدین صورت این فرد با یک نه شنیدن از پارتنر خود از کوره در می رود و احساس می کند که هیچ کس به او اهمیت نمی دهد. درست است که زوجین باید همراه یکدیگر باشند اما نباید هیچ گاه خواسته های خود را نادیده بگیرند و توقع داشته باشند تا طرف مقابل نیاز های آن ها را ببیند. اینگونه طرز تفکر، کم کم موجب سردی و احساس تنهایی در یکی از زوجین یا هردو آن ها می شود.

 

دلایلی که نشان می دهد در یک رابطه تنها هستید!

- باوجود نزدیکی دور هستید: خیلی اوقات می توان از بیرون به عنوان یک زوج کامل و بدون نقص دیده شد اما در واقعیت اینطور نباشد. زمانی که زوجین در مورد احساسات خود صحبت نمی کنند و دست به تظاهر می زنند این انزوا اتفاق می افتد.

-بایکدیگر حرف نمی زنید: اگر متوجه این موضوع شده اید که دیگر با پارتنر خود صحبت نمی کنید و این موضوع برایتان آزار دهنده است درحال تجربه احساس تنهایی هستید.

دکتر باقری

-دیگر اشتیاق ندارید: اشتیاق در یک رابطه همچون سوخت برای ماشین است. براساس نظر دکتر نسرین باقری در یک رابطه سالم افراد با اشتیاق به حرف های یکدیگر گوش می دهند و با شور و نشاط برای آینده یکدیگر تلاش می کنند، چرا که می دانند برای یک هدف در حال تلاش هستند و آن هدف شاد بودن شان است. رفتن اشتیاق از یک رابطه، چراغ هشداری است که زوجین باید به آن توجه کنند تا بتوانند رابطه را دوباره زنده و سر پا کنند.

-با افراد دیگری بجز شریک عاطفی تان صحبت می کنید: اگر حس می کنید حرف هایتان بی اثر است و در مورد رابطه تان به جای پارتنرتان با دوستانتان صحبت می کنید، باید گفت شما درگیر حس تنهایی شده اید. تصور کنید در یک رابطه؛ زوجین مدام احساسات یکدیگر را رد می کنند و بی اعتبار می خوانند. در چنین ارتباطی براساس نظر بهترین مشاور خانواده اصولا زوجین به دوستان و نزدیکان خود برای شنیده شدن و درک شدن پناه می برند.

تنهایی با آدم چه می کند؟

طبق تحقیقات، تنهایی خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش می دهد. همانطور که گفته شد احساس تنهایی، همراه خود احساسات ناخوشایند دیگری را هم دارد که میتواند موجب افزایش هورمون استرس، که کورتیزول نام دارد بشود. ترشح مداوم این هرم اثرات خوبی بر عملکرد بدن ندارد و می تواند سیستم ایمنی فرد را مختل کند. احساس تنهایی می تواند افراد را با اختلالات دیگری مانند افسردگی، مصرف الکل و اضطراب درگیرکند که هر یک می توانند کار را سخت تر کنند و همچون یک گرداب فرد را به زیرآب فرو ببرند.

 

برای بهبود شرایط چه کار کنیم؟

یک) در مورد احساسات خود صحبت کنید. بگذارید فارغ از هر چیزی در مورد احساسات خود و هیجانی که تجربه می کنید صحبت کنید. نکته قابل توجه این است که نیازی به سرزنش فرد مقابل و انتقاد کردن از او نیست. شما با صحبت کردن در مورد احساس هایتان به دنبال پیدا کردن مقصر نیستید بلکه تنها می خواهید احساسات خود را با شریک زندگیتان به اشتراک بگذارید وبه عنوان پارتنر خود او در جریان اتفاقات بگذارید.

دو) از فضای مجازی برای مدتی دور شوید. افراد معمولا از ناراحتی و مشکلات خود عکسی به اشتراک نمی گذارند اما از لحظات خوب خود چرا! باز کردن فضای مجازی و دیدن عکس های خندان دیگران و ندانستن پشت پرده و داستان هر عکس و فیلمی می تواند موجب مقایسه خود با دیگران شود و احساسات ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

سه) اتفاقات خوب خلق کنید: به این فکرکنید که چرا این رابطه را شروع کردید؟ چه چیزی در طرف مقابل شما را به خود جلب کرد؟ برای پارتنرتان چه چیزی جالب و لذت بخش است؟ سعی کنید از خود سوالات بیشتری بپرسید، تا به یادآورید چیزهایی که خیلی وقت است فراموش کرده اید. اگر رابطه شما دیگر مثل سابق نیست و حتی اگر این موضوع تنها از دید شما باشد، شما آغازگردوباره لحظات شاد و شیرین در رابطه باشید.

چهار) از یک روانشناس خانواده  کمک بگیرید: سعی نکنید تا مشکلات را خود به دوش بکشید و از یک متخصص کمک بگیرید. خیلی از اوقات خودمان قادر به دیدن علل مشکلات و مسائل نیستیم و نیاز داریم که یک شخص سومی از بیرون ما را ارزیابی کند. با شروع جلسات درمانی خود می توانید خود را بهتر ببینید و مهارت های خود را افزایش دهید تابتوانید دوباره مانند سابق از رابطه خود انرژی بگیرید، نه اینکه با بودن درآن غم و ناراحتی را تجربه کنید.

سخن پایانی

خیلی اوقات احساس تنهایی با خود هیجانات دیگری مانند خودسرزنشی، خشم، بی ارزش بودن و بسیاری از حس های ناخوشایند دیگر را همراه دارد که می تواند افراد را از پای در بیاورد. حس تنهایی همچون یک آینه می تواند، ترس ها، نگرانی ها و ناراحتی های مان را جلوی چشمان مان بیاورد و حس تهی بودن را در ما افزایش دهد. اگر درچنین شرایطی هستید و فکر می کنید که نیاز به کمک دارید، بدانید که افرادی با تخصص روانشناسی در مطب روانشناسی انتخاب نو تنها دغدغه شان بهبود افراد آسیب دیده است. یک روانشناس به واسطه شغل خود می داند که آدم ها می توانند ابعاد گوناگونی داشته باشند که حتی خود، از آن ها خبر نداشته باشند! در یک جلسه درمانی با حضور یک روانشناس حرفه ای، شما قرار نیست که قضاوت شوید و حتی با صفات گوناگونی، مانند وسواسی بودن، افسرده بودن و...  تعریف شوید؛ بلکه قرار است علت احساسات و هیجان های شما پیدا شود، چرا که شما و آنچه تجربه می کنید با اهمیت است و ارزش بررسی و صحبت کردن را دارد.

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.