یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰

نیاز به عجله سازمان لیگ در تصمیم‌گیری

هر هفته که می‌گذرد، درآمد باشگاه‌ها را می‌سوزانید

هر هفته که می‌گذرد، درآمد باشگاه‌ها را می‌سوزانید
فرشاد کاس‌نژاد   @farshadcasnejad
فرشاد کاس‌نژاد @farshadcasnejad خبرنگار

ایران ورزشی: پیشنهادی که استقلال مطرح کرد و بدیهی بود که تیم‌های پرطرفدار دیگر مثل پرسپولیس و تراکتور نیز پیگیرش شوند، به دست آوردن فرصت مستقل تبلیغات محیطی در بازی‌های خانگی است. اگرچه این به جدلی بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ تبدیل شد اما موضع جدید فدراسیون فوتبال همراهی با خواست باشگاه‌هاست.

البته فدراسیون فوتبال از یک مسیر قانونی حرف می‌زند. این مسیر اما باید به سرعت طی شود تا باشگاه‌ها بازی‌های خود را هر هفته بدون درآمد پشت سر نگذارند. هر هفته که از لیگ سپری می‌شود، در واقع درآمدهایی بزرگ از دست می‌روند و این به نفع باشگاه‌ها نیست، آن هم باشگاه‌هایی که بدهی‌هایی با ارقام بزرگ دارند و برای نجات خود باید از حداکثر ظرفیت‌های درآمدزایی بهره‌مند باشند. روشن نیست که چقدر فرصت لازم است تا سازمان لیگ به نتیجه قطعی برای واگذاری فرصت تبلیغاتی به باشگاه‌ها برسد. سازمان لیگ باید از روند بررسی‌ها و تاریخ دقیق این برون‌سپاری گزارش بدهد.

آنچه استقلال مطرح کرد و پرسپولیس و تراکتور نیز وارد این بحث شدند، مثل بسیاری روش‌های درآمدزایی در فوتبال ایران، تا امروز درآمدی نازل داشته است؛ چه بسا با تعمد و قراردادهای ضعیف، یا با سهل‌انگاری‌های مرسوم.

استقلال اما از خلق درآمد ۱۵۰ میلیاردی حرف می‌زند و اینکه آیا بتواند چنین درآمدی را برای خود تضمین کند یا خیر، مسئولیت‌اش بر عهده باشگاه است. سازمان لیگ لازم نیست خود را مسئول تضمین این رقم بداند بلکه کار سازمان لیگ صاف کردن این راه برای درآمدزایی باشگاه‌هاست، نه اینکه سعی کند باشگاه‌ها را منصرف کند. سازمانی که خود نتوانست در این زمینه به باشگاه‌ها کمک کند، امروز نمی‌تواند مشاوره‌اش را به رخ باشگاه‌ها بکشد.

در فوتبال ایران فقط استقلال و پرسپولیس و تراکتور نیستند که حقوق خود را در تبلیغات محیطی طلب کرده‌اند، بلکه سایر تیم‌ها با هواداران کمتر هم می‌توانند از این فرصت بهره ببرند. ممکن است اعداد درآمد باشگاه‌های کوچک چشمگیر نباشد اما همین که وارد این بازار شده‌اند، خود به اقتصاد فوتبال کمک می‌کند. برای باشگاه‌های بی‌تماشاگر که در چنین ماجراهایی، بی‌معنایی حضورشان در فوتبال روشن‌تر می‌شود، البته تفاوتی ندارد. آنها به این حقوق باشگاه‌ها بی‌تفاوت هستند، چون فوتبال را نه برای تماشاگر، نه برای خلق درآمد و نه برای فوتبال بازی می‌کنند، بلکه عاشقان سکوهای خالی و بودجه‌های بادآورده‌اند.

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.