پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰

مشاور حقوقی سازمان لیگ در واکنش به نامه درخواست آجورلو:

حق با ماست، به نامه استقلال پاسخ نمی دهیم

حق با ماست، به نامه استقلال پاسخ نمی دهیم
بهناز میرمطهریان
بهناز میرمطهریان خبرنگار

از درگیری‌های بین سازمان لیگ و شرکت توسعه و تجهیز در بازی استقلال - نساجی برای نصب تبلیغات باشگاه استقلال در ورزشگاه آزادی، تا ممانعت شرکت توسعه و تجهیز از ورود بنرهای تبلیغاتی سازمان لیگ به ورزشگاه در بازی پرسپولیس - نفت مسجدسلیمان، هر هفته شاهد جنجالی هستیم که بر سر تبلیغات محیطی بین سازمان لیگ و سرخابی‌ها به‌پا می‌شود.

به گزارش ایران ورزشیغ از درگیری‌های بین سازمان لیگ و شرکت توسعه و تجهیز در بازی استقلال - نساجی برای نصب تبلیغات باشگاه استقلال در ورزشگاه آزادی، تا ممانعت شرکت توسعه و تجهیز از ورود بنرهای تبلیغاتی سازمان لیگ به ورزشگاه در بازی پرسپولیس - نفت مسجدسلیمان، هر هفته شاهد جنجالی هستیم که بر سر تبلیغات محیطی بین سازمان لیگ و سرخابی‌ها به‌پا می‌شود. حالا در آستانه دربی پایتخت که به میزبانی باشگاه استقلال برگزار می‌شود، این جنجال بی‌شک به اوج خود رسیده است، بخصوص بعد از نامه‌ای که باشگاه استقلال دیروز (چهارشنبه) به سازمان لیگ ارسال کرده و از سازمان لیگ شماره حساب خواسته تا سهم این سازمان از تبلیغات محیطی بازی استقلال - نساجی را واریز کند. این نامه که در ظاهر درخواستی برای گرفتن شماره حساب است، در واقع بیانگر یک نکته اساسی است و آن اینکه استقلال، تبلیغات محیطی دربی را می‌خواهد و این شاید شروع جنجالی دیگر باشد، بخصوص حالا که استقلال و پرسپولیس شرکت توسعه و تجهیز را هم برای گرفتن تبلیغات محیطی پشت سر خود دارند. همه اینها اما باعث نمی‌شود که سازمان لیگ از موضع خود کوتاه بیاید، چراکه معتقد است چه بر اساس قانون، چه مطابق آیین‌نامه، در این دعوا حق با سرخابی‌ها نیست.
شاید به‌خاطر همین پافشاری سازمان لیگ است که مصطفی آجورلو در نهایت از رئیس فدراسیون فوتبال خواسته به این ماجرا ورود کند. او در نامه‌ای خطاب به شهاب عزیزی‌خادم، از او خواست در موضوع تبلیغات محیطی دخالت کند، چون معتقد است برخی افراد در مسیر باشگاه استقلال برای گرفتن تبلیغات محیطی سنگ‌اندازی می‌کنند. آجورلو در این نامه ضمن اشاره به شعار انتخاباتی عزیزی‌خادم در خصوص قرار گرفتن تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، خواهان همکاری رئیس فدراسیون فوتبال جهت اختصاص این حق به باشگاه استقلال شده است. علاوه بر این، رونوشتی از این نامه هم به وزارت ورزش، نهادهای امنیتی و نظارتی ارسال شده است.
حالا دیگر گویا جنگ علنی شده، حتی مصاحبه‌ای از حیدر بهاروند هم منتشر شده که گفته: «اگر استقلال به رفتارهایش ادامه دهد، دربی را برگزار نمی‌کنیم.» این صحبت البته در حالی مطرح می‌شود که مشاور حقوقی او معتقد است وقتی همه چیز مشخص است، نیازی به پاسخ دادن به نامه باشگاه استقلال وجود ندارد.

به ما ارتباطی ندارد باشگاه‌ها چطور ورزشگاه اجاره می‌کنند
حسین آل‌اسحاق، مشاور حقوقی سازمان لیگ در این رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «از نظر حقوقی، سازمان لیگ به هیچ عنوان دخالتی در این دعواها و ماجراهای تبلیغات محیطی ندارد. طبق آیین‌نامه هر باشگاه موظف است یک ورزشگاه را برای برگزاری بازی‌اش معرفی کند که یا مال خودش است یا اجاره کرده. به ما هم ارتباطی ندارد که باشگاه‌ها چطور و با چه مبلغی ورزشگاه را اجاره می‌کنند؟ باز هم مطابق قانون باید باشگاه‌ها از 24 ساعت پیش از برگزاری مسابقه، ورزشگاه را پاک و بدون هیچ تبلیغی به سازمان لیگ تحویل دهند. هر زمان ورزشگاه آماده بود، سازمان لیگ مجوز بازی می‌دهد. با فشار و سوءاستفاده از افکار عمومی هم چیزی حل نمی‌شود. سال‌هاست داریم مسابقات را برگزار می‌کنیم و هیچ‌یک از این اتفاق‌ها هم رخ نداده است. در حال حاضر هم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش هستند، شرکت توسعه و تجهیز هم زیر نظر وزارت ورزش است. پس بهتر است خودشان با هم مسأله‌شان را حل کنند. این موضوع ارتباطی به سازمان لیگ ندارد. اگر نمی‌توانند مشکل را با آزادی حل کنند، بازی‌های‌شان را در ورزشگاه تختی برگزار کنند.»
دقیقاً به همین دلیل است که سازمان لیگ نامه باشگاه استقلال را بی‌پاسخ گذاشت و گویا تصمیم گرفته است بدون اینکه با سرخابی‌ها وارد دعوا شود، کار خودش را پیش ببرد.

سرخابی‌ها از قوانین شرکت‌های دولتی پیروی کنند
سازمان لیگ که در حال حاضر خود را کنار کشیده، نمی‌توانست با واگذاری تبلیغات محیطی به سرخابی‌ها موافقت کند تا این جنجال‌‎ها ایجاد نشود؟ آل‌اسحاق می‌گوید: «مگر پرسپولیس و استقلال خودشان اعلام نکرده‌اند شرکت‌های دولتی هستند؟ پس برای عقد قرارداد با کارگزار و ارائه تضامین بانکی به سازمان لیگ باید طبق قوانین شرکت‌های دولتی عمل کنند. ما هم به همین دلیل از سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه استعلام گرفتیم که بر اساس پاسخی که به استعلام ما دادند، کارگزارانی که این دو باشگاه انتخاب می‌کنند باید مطابق دستورالعمل خاصی انتخاب شود. به‌عنوان مثال باید نام این کارگزار در سامانه تدارک کالا ثبت شده باشد و در مناقصه شرکت کنند. تضامین بانکی که ارائه می‌دهند هم باید بر اساس دستورالعمل خاصی باشد. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اما طبق این شرایط پیش نرفتند.»

سازمان لیگ پول نمی‌خواهد، می‌خواهد قانون اجرا شود
چرا مهلت بیشتری به آنها داده نشد؟ مشاور حقوقی سازمان لیگ می‌گوید: «قراردادهایی که برای تبلیغات محیطی بسته می‌شود برای یک فصل است. ما نمی‌توانستیم قرارداد نبندیم و منتظر این دو باشگاه بمانیم تا مدارک مورد نیاز را ارائه دهند، به همین دلیل گفتیم اقدامات لازم را انجام دهند و درخواست خود را برای فصل آینده ارائه دهند. حالا اینکه می‌گویند شماره حساب بدهید تا پول بریزیم و این صحبت‌ها دیگر عجیب است. چه پاسخی می‌توانیم به نامه استقلال بدهیم؟ وقتی همه چیز روشن است و از نظر قانونی تبلیغات محیطی در اختیار سازمان لیگ است. ما پول نمی‌خواهیم. می‌خواهیم این دو باشگاه مطابق قانون عمل کنند.»

اگر با قوانین سازمان لیگ مشکل دارید، اصلاحش کنید
کدام قانون وقتی آیین‌نامه سازمان لیگ، چندین سال است که به‌روز نشده؟ وقتی هیچ مجمعی تشکیل نمی‌شود و قانون در خود سازمان لیگ هم به‌درستی اجرا نمی‌شود؟ آل‌اسحاق در پاسخ به این ابهام به ایران ورزشی می‌گوید: «اگر اینطور فکر می‌کنید، پس ابتدا این موارد را درست کنید. باشگاه‌ها درخواست تشکیل مجمع بدهند و همه با هم آیین‌نامه را اصلاح کنیم. راه‌حل مشکل که جوسازی و حاشیه‌سازی نیست. راه‌حل همیشه حفظ وضع موجود و حرکت به سوی وضع بهتر است. آنچه آقایان در حال حاضر انجام می‌دهند، منطقی نیست. درست نیست ما با قلدری بخواهیم حرف‌مان را به کرسی بنشانیم.»


روابط عمومی شرکت توسعه و تجهیز:
یک ریال از وزارت ورزش نمی‌گیریم
بعد از اختلاف‌هایی که بر سر ورود بنرهای تبلیغاتی به ورزشگاه آزادی، بین شرکت توسعه و تجهیز و سازمان لیگ ایجاد شده، خیلی‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی زیر نظر وزارت ورزش است و با توجه به دولتی بودن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این دعوای زرگری به‌نوعی پول از این جیب به آن جیب کردن به حساب می‌آید. یا حتی تیم شدن سرخابی‌ها با شرکت توسعه علیه سازمان لیگ. محسن خمارلو، مدیر روابط عمومی شرکت توسعه و تجهیز در پاسخ به این ابهامات به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «درست است که شرکت توسعه و تجهیز یک شرکت کاملاً دولتی است اما ما شرکت دولتی درآمد-هزینه هستیم و حتی یک ریال از وزارت ورزش دریافت نمی‌کنیم. ما فقط برای پروژه‌های عمرانی از دولت بودجه می‌گیریم. در دو سالی که شیوع کرونا را داشتیم، شرکت با مشکلات مالی متعددی مواجه بود، تا جایی که حقوق پرسنل خود را هم نمی‌توانست بپردازد. آقای آجورلو پیش از بازی با نساجی پیش ما آمدند و سهم شرکت توسعه و تجهیز از درآمد تبلیغات محیطی را پرداخت کردند. رقم یک میلیارد و 200 میلیون برای ما رقم قابل توجهی است و در شرایط فعلی واقعاً مشکلات ما را حل می‌کند. به همین دلیل ما اعلام کردیم پرسپولیس هم سهم خود را از تبلیغات محیطی بپردازد. این حق شرکت توسعه و تجهیز است که اجاره ورزشگاه آزادی و سهمی از تبلیغات محیطی دریافت کند.» حالا که سازمان لیگ با واگذاری تبلیغات محیطی به سرخابی‌ها مخالفت کرده، این واگذاری یک مدعی دیگر هم به نام شرکت توسعه و تجهیز دارد که خواسته دو باشگاه را مطالبه می‌کند. سازمان لیگ اما قصد ندارد وارد این چالش‌ها شود، چون آیین‌نامه‌ای دارد که حق را به او می‌دهد، نه باشگاه‌ها!

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.