پنج شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

از جولیا رابرتز تا کارلو آنچلوتی

ایجنت‌های هالیوودی به فوتبال می‌آیند

ایجنت‌های هالیوودی به فوتبال می‌آیند

شاید عجیب باشد، اما جولیا رابرتز، بازیگر برنده اسکار، و جیمز مدیسون، فوتبالیست انگلیسی، عملا هم‌تیمی هستند. موسسات استعدادیابی در آمریکا علاقه زیادی به فوتبال پیدا کرده‌اند و حالا، هم بازیگران را تحت پوشش دارند و هم ورزشکاران را.

شغل ایجنت‌های فوتبال برای بسیاری از افراد مرموز است، اما دلیل این که این موسسات به سراغ فوتبال آمده‌اند مشخص است. اخیرا اعلام شد که باشگاه‌های لیگ برتری در یک سال منتهی به 1 فوریه 2020، مبلغ 263.3 میلیون پوند به ایجنت‌ها پرداخته‌اند. وقتی چنین پول‌هایی جابجا می‌شود، پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود. برای مثال، به نقش ژرژ مندس در انتقال مت دوهرتی از ولوز به تاتنهام، که با قیمت 15 میلیون پوند انجام شد، پرداخته شده است. مندس ایجنت این بازیکن ایرلندی است. او ایجنت مربیان دو باشگاه، یعنی ژوزه مورینیو و نونو اسپریتو سانتو هم است. فوسان که مالک ولوز است هم 20 درصد سهام آژانس مشهور گستیفوت، متعلق به مندس را در اختیار دارد.

در سال 2018 بود که سازمان لیگ فوتبال انگلیس روابط مندس با ولوز را بررسی کرد و اعلام کرد که مطابق مقررات بوده است. اما در سایر جاها، اتهامات بسیاری به ایجنت‌ها زده شده است.

فیفا اعلام کرده که قصد دارد وارد عمل شده و مقرراتی را برای این کار تنظیم کند. در بیانیه فیفا آمده است: «ما می‌خواهیم سیستمی با مقررات متعادل و معقول داشته باشیم، نه این که مانند حال حاضر قانون جنگل حکم‌فرما باشد.»

شاید به نظر برسد که آژانس‌های آمریکایی که موکلانشان بزرگ‌ترین ستارگان سینما مثل جولیا رابرتز هستند، حاضر نباشند در چنین محیطی حضور پیدا کنند. اما این‌طور نیست. سال گذشته، آژانس هنرمندان خلاق آمریکا موسسه Base Soccer را خرید، و به این ترتیب آنها حالا ایجنت کارلو آنچلوتی و ژوزه مورینیو و البته مدیسون هستند. در 8 اکتبر، یک آژانس استعدادیابی دیگر به نام ICM Partners شرکت Stellar را با چندین میلیون دلار خریداری کرد.

شرکت ICM ایجنت ساموئل ال. جکسون و الن دجنرس است. استلار هم که آژانس جاناتان بارنت است، بر سر بازگشت گرت بیل به تاتنهام با رئال مذاکره کرد. کریس سیلبرمن، مدیر ارشد اجرایی ICM می‌گوید: «ما می‌دانیم که چه جو منفی‌ای علیه ایجنت‌های فوتبال وجود دارد. من این را درک می‌کنم. مردم می‌بینند که ایجنت‌ها پول زیادی به جیب می‌زنند و برخی در ورزش هم از این موضوع شاکی هستند. اما من از شهرت افرادی که با آنها سر و کار دارم راضی هستم. ما با قدرت سلبریتی‌ها آشنا هستیم و می‌دانیم که با آن چه کنیم. طبیعی بود که به سراغ ورزشکاران برویم چون آنها برخلاف گذشته، حالا جزو ستارگان جهانی هستند. آژانس‌هایی که ستارگان جهانی را در حوزه‌‌های مختلف تحت پوشش داشته باشند در جای دیگری وجود ندارند. ما می‌توانیم درها را به روی این موضوع باز کنیم.»

سیلبرمن هرگز بیل را از نزدیک ندیده است. بارنت همچنان تخصص فوتبالی‌اش را در اختیار آژانس می‌گذارد و زندگی ورزشی بیل و دیگر بازیکنان این آژانس، مانند جک گریلیش و جوردن پیکفورد را به پیش می‌برد. او می‌گوید: «کار من این است که اطمینان حاصل کنم که بازیکنان آن‌قدر پول داشته باشند که اگر بخواهند به کار ادامه دهند، از روی علاقه باشد، نه از روی اجبار. ما پول زیادی صرف این می‌کنیم که بازیکنان را به جایی که نیاز دارند برسانیم. ما یک کادر بزرگ از نیروهای فعال در رسانه‌های اجتماعی داریم، چون نمی‌خواهیم بازیکنان بروند و خودشان پست بگذارند.»

بارنت بر این باور است که صنعت ایجنت بودن مشکلاتی دارد، و به‌ویژه از این ناراضی است که بستگان بازیکنان ایجنت آنها می‌شوند. بارنت از رویکرد فیفا هم ناراضی است. او در ژانویه با مندس و مینو رایولا در کنفرانسی شرکت کرد و در این باره صحبت کرد. بارنت درباره مندس می‌گوید: «کاری که او برای ولوز انجام داده عالی بوده است. او در جاهای دیگر هم درخشان ظاهر شده است.»

فیفا اخیرا پیشنهاد خود را اعلام کرده، که در آن آمده کمیسیون ایجنت‌ها باید حداکثر 3 درصد حقوق بازیکنان باشد. بارنت بر این باور است که فیفا دارد تلاش می‌کند وجهه مثبتی برای خود ایجاد کند، اما برای این کار به سراغ طعمه آسانی رفته است، اما اگر آنها این کار را انجام دهند، احتمالا کار به دادگاه می‌کشد: «من دوست دارم با چند ایجنت با فیفا صحبت کنیم. مطمئنم که می‌توانیم کاری انجام دهیم که به سود همه باشد.»

 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.